جلسه 6: آشنایی با داشبورد سرچ کنسول – بخش Search results (نتایج جستجو)
اگه یه سایت داری و میخوای ببینی توی گوگل چطور دیده میشی، بخش Search results توی گوگل سرچ کنسول بهترین راهه! این بخش بهت نشون میده که سایتت توی نتایج جستجوی گوگل چه عملکردی داره.
اگه یه سایت داری و میخوای ببینی توی گوگل چطور دیده میشی، بخش Search results توی گوگل سرچ کنسول بهترین راهه! این بخش بهت نشون میده که سایتت توی نتایج جستجوی گوگل چه عملکردی داره. مثلاً چند نفر روی لینکت کلیک کردن، چند بار سایتت دیده شده، یا اینکه چه کلمات کلیدیای کاربرا رو به سمتت آورده.
با دونستن اینا میتونی استراتژی سئوی سایتت رو بهتر کنی و بازدیدکنندههای بیشتری جذب کنی. توی جلسه قبلی یه دید کلی به سرچ کنسول پیدا کردیم. حالا وقتشه بریم سراغ یکی از قدرتمندترین بخشهاش که تحلیلش میتونه مسیر سئوی سایتت رو کاملا عوض کنه! تو این مقاله قراره با هم این بخش رو بیشتر بشناسیم پس تا پایان این مقاله چشم از صفحه برندار و با من همراه باش 🙂
بعد از اینکه وارد اکانت جیمیلت شدی، از منوی سمت چپ روی گزینه Performance (عملکرد) کلیک کن. یه زیرمنو باز میشه که توش گزینه Search results رو میبینی. این همون بخشیه که قراره باهاش کار کنیم. توی این قسمت، گوگل یه سری اطلاعات مهم درباره عملکرد سایتت توی نتایج جستجو بهت نشون میده. به صورت نموداری و لیستی مرتب همه اطلاعات لازم اونم در بازه های زمانی مختلف در اختیارت قرار گرفته که در ادامه بهت میگم هر کدوم از این دیتاها چی هستن و به چه دردی میخورن!
نمای کلی بخش Search results سرچ کنسول
بیا با هم یه نگاه دقیق به بخش Search results توی سرچ کنسول بندازیم و ببینیم چطور میتونه بهت کمک کنه سایتت رو بهتر بشناسی. توی عکس بالا، اطلاعات جالبی هست که با هم بررسیش میکنیم.
اول از همه، توی نوار ابزار بالا، اولین چیزی که به چشمت میخوره چندین گزینه برای انتخاب بازه زمانی هست. این گزینهها بهت اجازه میده دیتاهایی که میخوای ببینی رو بر اساس یه بازه خاص تنظیم کنی و عملکرد سایتت رو توی اون مدت بررسی کنی. توی عکسی که داریم، گزینه “3 months” (3 ماه) انتخاب شده، ولی گزینههای دیگهای هم داری. میتونی انتخاب کنی که دادههای 24 hours (24 ساعت گذشته)، 7 days (7 روز گذشته)، 28 days (28 روز گذشته) و 3 months (3 ماه گذشته) رو ببینی، یا حتی با زدن دکمه “More” یه بازه دلخواه خودت رو انتخاب کنی، که تا 16 ماه گذشته رو هم پوشش میده! 🗓️
انتخاب این بازه زمانی خیلی مهمه، چون تمام اعدادی که توی صفحه میبینی (مثل همون 9.56K کلیک و 521K نمایش توی عکس!) بر اساس همین بازه حساب شدن. هر کدوم از این بازهها رو که انتخاب کنی، نمودار و اعداد زیرش بر اساس همون بازه بهروز میشن. مثلاً اگه 24 ساعت رو انتخاب کنی، فقط دیتای امروز رو میبینی، ولی با 3 ماه، روند کلی و آمار مجموع 3 ماه گذشته رو میتونی تحلیل کنی. یادت نره که میتونی حتی دو بازه زمانی رو با هم مقایسه کنی که ببینی توی این مدت چقدر پیشرفت کردی یا افت داشتی! این قابلیت برای ارزیابی تاثیر تغییرات سایتت عالیه! 👍
بخش نوع جستجو (Search type) 🔍
کنار بازه زمانی، یه گزینه دیگه با عنوان Search type داری که توی عکس بالا مشخصه. این گزینه بهت اجازه میده مشخص کنی میخوای دیتای سایتت رو برای چه نوع جستجویی ببینی. توی عکس، گزینه Web انتخاب شده، ولی گزینههای دیگهای هم داری:
Web: دیتای مربوط به نتایج جستجوی معمولی وب رو نشون میده (مثل چیزی که الان توی عکس میبینی).
Image: اگه سایتت عکس داره و میخوای ببینی عکسهات توی جستجوی تصویر گوگل چطور عمل کردن، این گزینه رو انتخاب کن.
Video: برای سایتهایی که ویدیو دارن و میخوان عملکردشون توی جستجوی ویدیو رو ببینن.
News: اگه محتوات خبریه، این گزینه دیتای مربوط به بخش اخبار گوگل رو بهت نشون میده.
بعد از انتخاب، با زدن دکمه Apply دیتاها بر اساس نوع جستجوی انتخابی فیلتر میشن. مثلاً اگه Image رو انتخاب کنی، فقط کلیکها و نمایشهای مربوط به عکسهای سایتت رو میبینی.
جلسه 7: آشنایی با داشبورد سرچ کنسول – بخش Discover (دیسکاور)
کنار اینا، دکمه “+ Add filter” رو میبینی. این دکمه شاهکلید تحلیل عمیقتره! باهاش میتونی دادهها رو بر اساس معیارهای مختلف فیلتر کنی و خیلی جزئیتر ببینی چی به چیه. مثلاً میتونی فیلتر کنی که فقط آمار مربوط به یه کلمه کلیدی خاص، یه صفحه خاص از سایتت، ترافیک از یه کشور خاص، یا حتی ترافیک از یه نوع دستگاه خاص (موبایل، دسکتاپ، تبلت) رو ببینی. اینجوری میتونی دقیقا بفهمی مشکل یا فرصت کجاست.
راستی، یه نکته کوچیک دیگه توی همین نوار ابزار بالا هست که شاید به چشمت بخوره! 👀 سمت راست، معمولاً یه متن کوچیک میبینی که بهت میگه دادهها آخرین بار کی بهروز شدن. مثلاً تو عکس بالا نوشته “Last update: 3 hours ago” (آخرین بهروزرسانی: 3 ساعت پیش). این یعنی تمام اعدادی که میبینی، آخرین بار اون موقع آپدیت شدن. اینجوری میدونی دادههات چقدر تازهان! ✨
بخش نمودار عملکرد در نتایج جستجو
زیر نوار ابزار بالا (همون جایی که بازههای زمانی مثل 24 ساعت، 7 روز، 28 روز و 3 ماه رو تنظیم میکنی)، چهار تا کادر رنگی بزرگ میبینی که عملکرد سایتت رو توی بازه انتخابی (اینجا 3 ماه) بهت نشون میدن. بریم ببینیم هر کدوم چی میگن:
Total clicks (مجموع کلیکها): کادر آبی رنگه نشون میده چند بار کاربرا توی نتایج جستجوی گوگل روی لینک سایتت کلیک کردن و وارد سایتت شدن. این عدد مستقیماً ترافیک ارگانیک سایتت از گوگل رو نشون میده. توی عکس، این عدد 9.56K (یعنی 9560 کلیک) هست.
Total impressions (مجموع نمایشها): کادر بنفش رنگه بهت میگه لینک سایتت چند بار توی نتایج جستجوی گوگل به کاربرا نشون داده شده. یعنی کاربر جستجو کرده و صفحه تو توی نتایجش بوده، حتی اگه اسکرول نکرده یا نخواسته نگاهش کنه! توی عکس این عدد 521K (یعنی 521 هزار بار) هست. این نشون میده گوگل سایتت رو برای کلمات مرتبط میبینه. طبیعی هم هست که آمار نمایش بیشتر از کلیک باشه!
Average CTR (میانگین نرخ کلیک): کادر سبز رنگه که با درصد نشون داده میشه. این درصد از تقسیم تعداد کلیکها بر تعداد نمایشها ضرب در 100 به دست میاد و میگه از هر 100 باری که سایتت دیده شده، چند نفر روش کلیک کردن. توی عکس، این عدد 1.8% هست. یه CTR خوب معمولاً بین 5 تا 10% (بسته به صنعت و جایگاه) هست. اگه نمایش بالاست ولی CTR پایینه، باید عنوان (Title Tag) و توضیحات (Meta Description) سایتت رو جذابتر کنی تا کاربرا ترغیب بشن کلیک کنن! 👀
Average Position (میانگین جایگاه): کادر نارنجی رنگه که نشون میده میانگین رتبه سایتت برای همه کلمات کلیدیای که توی این بازه دیده شده چقدره. توی عکس، این عدد 20.7 هست. یعنی سایتمون به طور میانگین توی صفحه دوم یا سوم گوگل قرار داره. هدف سئو اینه که این عدد رو کم کنی و به صفحه اول برسی تا شانس کلیک خوردنت بیشتر بشه! 🥇
خلاصه که با این اعداد میتونی بفهمی سایتت کجا ایستاده و چیکار کنی که بهتر بشه.
جلسه 8: آشنایی با داشبورد سرچ کنسول – بخش pages (برگه ها)
اگر کمی به پایین صفحه Search results اسکرول کنی، یه جدول بزرگ و پر از اطلاعات فوقالعاده مفید میبینی! 👀 این جدول همون جاییه که میتونی دادههای مهمو ببینی و بفهمی دقیقا چه خبره. این اطلاعات بهت کمک میکنه بفهمی کاربرا با جستجوی چه کلماتی سایتت رو پیدا کردن، کدوم صفحاتت توی نتایج بهتر عمل کردن، از کدوم کشورها و با چه دستگاهی اومدن، و چه کارایی میتونی برای بهینهسازی بیشتر انجام بدی.
توی عکس بالا هم میبینی که این جدول، تبهای مختلفی داره: Queries، Pages، Countries، Devices و Search Appearance (تب Dates هم برای فیلتر کردن زمان استفاده میشه). هر کدوم از این تبها، یه سری داده خاص و مهم رو بهت میدن که تحلیلشون خیلی به دردت میخوره.
Queries (کلمات کلیدی): بفهم مردم چی سرچ میکنن!
توی عکس بالا، تب Queries (کلمات کلیدی) الان فعاله، چون به صورت پیشفرض این تب رو میبینی. این تب بهت نشون میده کاربرا با جستجوی چه کلمات کلیدیای توی گوگل، سایتت رو پیدا کردن و روش کلیک کردن. توی این جدول، برای هر کلمه کلیدی، تعداد Clicks (کلیکها)، Impressions (نمایشها)، CTR (نرخ کلیک) و Position (جایگاه میانگین) رو میبینی.
جلسه 9: آشنایی با داشبورد سرچ کنسول – بخش videos (ویدیوها)
مثلاً توی همین عکسی که برات قرار دادم، میبینی که کلمه “مزیای بانکت” (که توی عکس اول لیست هست)، 1,001 کلیک و 4,346 نمایش داشته، با CTR 23% و جایگاه میانگین 3.5. این یعنی این کلمه کلیدی برای سایت خیلی قویه و توی همون صفحه اول گوگل و جایگاه خیلی خوبی دیده میشی و کلی هم روش کلیک میشه!
یا مثلاً کلمه “باکت چیست” رو ببین. این کلمه 7,568 نمایش داشته ولی فقط 375 کلیک گرفته، با CTR 5%. این نشون میده که گوگل برای این کلمه سایتت رو زیاد به کاربرا نشون داده، ولی نسبت به تعداد نمایشها، کلیک کمی گرفته. چرا؟ 🤔 شاید عنوان یا توضیحات (Meta Description) صفحهای که برای این کلمه بالا میاد به اندازه کافی جذاب نبوده یا خوب نتونسته کاربر رو ترغیب به کلیک کنه.
Pages (صفحات): کدوم صفحاتت عملکرد بهتری دارن؟
حالا وقتشه بریم سراغ تب Pages! اگر روی تب Pagesکلیک کنی (مثل چیزی که توی عکس بالا مشخصه)، میتونی ببینی کدوم صفحات خاص سایتت توی نتایج گوگل بیشترین کلیک و نمایش رو داشتن. این بخش فوقالعاده مهمه چون نشون میده محتوای کدوم صفحاتت برای کاربرا و گوگل جذابتر بوده.
توی همین عکسی که داری میبینی، لیست صفحهها و آمارهای مربوط به هر کدومشون رو میبینی. مثلاً اولین صفحه توی لیست 2,656 کلیک و 6,661 نمایش داشته، با CTR عالی 39.9% و جایگاه میانگین 3.3. 🤩 این یعنی این صفحه یه قهرمانه واقعی توی سایت توئه! هم جاش توی گوگل خوبه، هم عنوان و توضیحاتش انقدر جذابه که کاربرا با دیدنش کلیک میکنن.
با بررسی این تب، میتونی صفحات پربازدیدت رو شناسایی کنی و ببینی چه ویژگیهایی دارن که انقدر موفقن. همچنین میتونی صفحاتی رو پیدا کنی که شاید نمایش (Impressions) خوبی دارن ولی کلیک (Clicks) کمی گرفتن. این نشونه اینه که باید روی عنوان، توضیحات متا یا حتی خود محتوای اون صفحه بیشتر کار کنی تا کاربر رو برای کلیک کردن بیشتر ترغیب کنی. این تب برای پیدا کردن صفحات پربازدید، صفحات ضعیف و فرصتهای بهینهسازی صفحات عالیه. ✨ میتونی از صفحههای قویترت هم برای لینک دادن (لینک داخلی) به صفحههای ضعیفتر استفاده کنی و بهشون کمک کنی!
Countries (کشورها): ترافیکت از کجا میاد؟ 🌍
حالا نوبت تب Countries هست. اگر روی تب Countriesکلیک کنی (همونجوری که توی عکس بالا مشخصه)، میتونی ببینی بازدیدکنندههای سایتت توی گوگل بیشتر از کدوم کشورها بودن و چطور با سایتت تعامل داشتن. این بخش بهت کمک میکنه مخاطبهای اصلیت رو بشناسی و بفهمی ترافیک ارگانیکت بیشتر از چه مناطقی میاد.
توی همین عکسی که داری میبینی، لیستی از کشورها و آمارهای مربوط به هر کدوم رو میبینی. مثلاً ایران با 9,185 کلیک و 457,032 نمایش، بیشترین سهم رو برای ترافیک سایتی که عکسشو واست قرار دادم داشته. اما نگاه کن! 🤔 با اینکه نمایشها از ایران خیلی زیاده، CTR فقط 2% هست و میانگین جایگاه هم 17.7. این نشون میده که با اینکه گوگل سایت رو برای کاربرای ایرانی زیاد نشون میده، اما به دلایلی (شاید عنوان و توضیحاتت به اندازه کافی جذاب نیست، یا محتوا کاملا با نیازهای اون منطقه هماهنگ نیست) کلیک کمی نسبت به نمایشها گرفته.
همچنین میتونی کشورای دیگه رو هم ببینی، مثل فرانسه با 81 کلیک و CTR 2.4% یا ایالات متحده با 36 کلیک و CTR 0.1%. با مقایسه این آمارها میتونی ببینی آیا نیاز به بهینهسازی محلی (Local SEO) برای کشور خاصی داری یا نه، و محتواهات رو بیشتر با نیازها یا حتی زبان کاربرای اون منطقه تطبیق بدی.
Devices (دستگاهها): کاربرات با چی سرچ میکنن؟ 📱💻
حالا وقتشه نگاهی بندازی به تب Devices! اگر روی تب Devicesکلیک کنی، میتونی بفهمی کاربرا با چه دستگاهی (موبایل، دسکتاپ یا تبلت) سایتت رو توی نتایج جستجوی گوگل دیدن و روش کلیک کردن.
جلسه 7: آشنایی با داشبورد سرچ کنسول – بخش Discover (دیسکاور)
توی همین عکسی که داری میبینی، آمار بر اساس نوع دستگاه مشخص شده. مثلاً Mobile با 438,537 نمایش و 8,451 کلیک، بیشترین سهم رو داره. Desktop با 78,887 نمایش و 1,027 کلیک و Tablet با 4,059 نمایش و 80 کلیک در ردههای بعدی هستن.
مهمترین چیزی که اینجا باید چک کنی، مقایسه نرخ کلیک (CTR) بین دستگاههای مختلفه. توی این مثال، CTR موبایل (1.9%) بالاتر از دسکتاپ (1.3%) هست، اما به طور کلی هر دو پایینن. نکته اینجاست که اگه ببینی نرخ کلیک سایتت روی موبایل خیلی پایینتر از دسکتاپه، یه جای کار میلنگه! 😟 احتمالاً سایتت روی صفحه نمایشهای کوچیک موبایل خوب نمایش داده نمیشه، دکمههاش کوچیکن، یا سرعت لودش پایینه و کاربر سریع پشیمون میشه و برمیگرده.
با تحلیل این بخش، باید حتماً بری و مطمئن شی سایتت کاملا ریسپانسیو و موبایل فرندلیه. تستهای مختلف گوگل رو انجام بده و تجربهی کاربری سایتت رو روی موبایل عالی کن. یادت باشه، گوگل به موبایل فرندلی بودن سایتت برای رتبهبندی خیلی اهمیت میده! 👍
Search Appearance (ظاهر در نتایج جستجو): سایتت چطوری دیده میشه؟ 👀
این تب Search Appearance یه بخش خیلی باحال و یکم پیشرفتهتره! اگر روی تب Search Appearanceکلیک کنی (مثل چیزی که توی عکس بالا میبینی که این تب فعاله)، بهت نشون میده سایتت توی نتایج گوگل با چه ظاهر خاصی به کاربرها نمایش داده شده و عملکرد اون ظاهر چطور بوده. این ظاهرها معمولاً به خاطر استفاده از اسکیما (Schema Markup) توی کدهای سایتت ایجاد میشن.
توی همین عکسی که داری میبینی، دو نوع ظاهر خاص رو میبینی: Review snippet (اسنیپتهای مربوط به امتیازدهی و نظرات) و Product snippets (اسنیپتهای مربوط به محصولات). برای هر کدوم میتونی ببینی چند تا کلیک و نمایش و چه CTR و جایگاهی داشتن. مثلاً Review snippet توی این عکس 1,456 کلیک از 27,864 نمایش داشته با CTR 5.2%. این نشون میده که نشون دادن ستارههای امتیازدهی توی نتایج تونسته کاربرها رو جذب کنه و روی سایتت کلیک کنن! یا مثلاً Product snippets نمایش کمی داشته و کلیکی نگرفته.
گوگل ظاهرهای خاص دیگهای هم داره، مثلاً FAQ snippets (نمایش سوالات متداول زیر نتیجه) یا Featured Snippet (همون کادر جواب سریع که بالای همه نتایج میاد). اگه سایتت توی این ظاهرها نمایش داده شده باشه، اینجا میتونی آمارشون رو ببینی. دیدن اینکه سایتت توی Featured Snippet نمایش داده شده، نشون میده گوگل محتوای اون صفحهات رو خیلی باکیفیت و بهترین پاسخ برای یه سوال دونسته و اونو به عنوان جواب مستقیم به کاربر نشون داده! 😎 این ظاهرها معمولاً نرخ کلیک بالاتری نسبت به نتایج عادی دارن و میتونن کلی ترافیک برات بیارن.
Dates (تاریخها): نگاه به گذشته برای برنامهریزی آینده! 📅
جلسه 9: آشنایی با داشبورد سرچ کنسول – بخش videos (ویدیوها)
و در نهایت، میرسیم به تب آخر یعنی همون Dates! اگر روی تب Datesکلیک کنی (مثل چیزی که توی عکس بالا مشخصه)، میتونی دادههای عملکرد سایتت رو به صورت روز به روز ببینی. این تب بهت اجازه میده خیلی جزئیتر نوسانات روزانه ترافیک و نمایش سایتت رو بررسی کنی.
توی همین عکسی که داری میبینی، لیست روزهای مختلف و آمارهای مربوط به هر روز (کلیک، نمایش، CTR، جایگاه) رو میبینی. مثلاً میبینی که توی روز May 13, 2025 سایتت 123 کلیک و 2,618 نمایش داشته، در حالی که توی روز May 12, 2025 این اعداد 107 کلیک و 2,406 نمایش بودن.
دیدن این دادههای روزانه خیلی به دردت میخوره! مثلاً اگه یه روز خاص کلیکها یا نمایشهات یه دفعه بالا رفته، میتونی بررسی کنی ببینی اون روز چه اتفاقی افتاده بوده (مثلاً یه خبر مهم منتشر کردی، یه کمپین تبلیغاتی اجرا کردی، یا یه پستت توی شبکههای اجتماعی وایرال شده) و از اون تجربه برای آینده استفاده کنی. یا برعکس، اگه یه روز افت ناگهانی داشتی، میتونی سریع مشکل رو ردیابی کنی. این تب برای پیدا کردن تاثیر رویدادهای خاص و بررسی دقیق نوسانات روزانه ترافیکت عالیه. 👌
نکته پایانی! دادههای بخش نتایج جستجو رو میتونی اکسپورت کنی و ازش خروجی بگیری 📁
یه قابلیت خیلی کاربردی دیگه که شاید به چشمت خورده باشه، دکمه “Export” توی گوشه سمت راست بالای بخش Search results هست (توی عکس بالا هم مشخصه دورش کادر قرمز کشیدم برات! 😉). این دکمه بهت اجازه میده تمام دادههایی که الان توی گزارش میبینی رو دانلود کنی و روی سیستمت داشته باشی!
چرا این کار خوبه؟ 🤔 چون میتونی دادهها رو توی نرمافزارهایی مثل Excel یا Google Sheets باز کنی و با ابزارها و فرمولهای خودت هرجور که دوست داری تحلیلشون کنی. مثلاً میتونی گزارشهای خیلی خاص و شخصیسازی شده بسازی، دادههای دورههای طولانیتر رو با هم ترکیب کنی، یا حتی نمودارهای پیچیدهتر بکشی.
توجه! دادههایی که Export میکنی، همون اطلاعاتی هستن که توی صفحه میبینی. یعنی اگه بازه زمانی رو روی 3 ماه تنظیم کردی، فقط دادههای 3 ماه گذشته توی فایل میاد. پس قبل از Export کردن، مطمئن شو که بازه زمانی و فیلترهایی که میخوای رو درست تنظیم کردی.
حرف آخر… 😉
بخش Search results توی گوگل سرچ کنسول واقعاً یکی از بخش های حیاتی و خیلی کاربردیه که میتونه بهت فرصت های بهینه سازی و قرار گرفتن در نتایج بالای جستجوی گوگل رو نشون بده. با تحلیل منظم دادههای این بخش، میتونی استراتژی سئوی سایتت رو بر اساس واقعیت و رفتار واقعی کاربرها بچینی و قدمهای مطمئنتری به سمت رشد ترافیک و بهبود جایگاه توی گوگل برداری.
پس منتظر چی هستی رفیق؟ 🤔 همین الان برو سرچ کنسول سایتت، بخش Search results رو باز کن و شروع کن به کنکاش توی دادههاش. هرچی بیشتر باهاش کار کنی، بیشتر قلقش دستت میاد و بهتر میتونی ازش برای موفقیت سایتت استفاده کنی.
اگه هرجاش برات گنگ بود یا سوالی داشتی، همینجا بپرس. من آمادهام که راهنماییت کنم تا بهترین استفاده رو از این بخش ببری! 😊
موفق باشی و سایتت همیشه پربازدید! ✨
5/5 - (2 امتیاز)
جلسه 9: آشنایی با داشبورد سرچ کنسول – بخش videos (ویدیوها)
مقالهای که مطالعه کردید بخشی از مجموعه مقالات آموزشی پیشنهادی ما برای مبحث آموزش گوگل سرچ کنسول است. برای یادگیری بیشتر، به ترتیب مقالات زیر را مطالعه کنید.
اگه از مطالب سایت استفاده کردی و کارت رو راه انداخته، میتونی با یه حمایت کوچیک
بهمون انگیزه بدی تا با قدرت کار تولید محتوای خفن تر و جذاب تر رو پیش ببریم 😉🥰
ارسال نظر ( 0 نظر تایید شده )